Wolontariat
Program Szkolnego Koła Wolontariatu w Szkole Podstawowej nr 258 im. Jakuba Jasińskiego w Warszawie
„Ważny jest rodzaj pomocy, którą się oferuje,
ale jeszcze ważniejsze od tego jest serce,
z jakim tej pomocy się udziela”
Jan Paweł II
I PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie została opublikowana w Dz. U.z 2003 r., nr 96, poz. 873, a przepisy wprowadzające ustawę w Dz. U. z 2003 r., nr 96, poz. 974.
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, opublikowana w dniu 29 maja 2003 r. w Dz. U. Nr 96 poz. 874 - w dalszej części nazywana przepisami wprowadzającymi. Przepisy obu aktów prawnych weszły w życie w dniu 29 czerwca 2003 r.
- Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej określające warunki angażowania wolontariuszy w placówkach opiekuńczo – wychowawczych;
II POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Wolontariat - to bezpłatne, świadome i dobrowolne działanie na rzecz innych.
- Wolontariusz - osoba pracująca na zasadzie wolontariatu. Wolontariuszem może być każdy, w każdej dziedzinie życia społecznego, wszędzie tam, gdzie taka pomoc jest potrzebna.
- Koło Wolontariatu skierowane jest do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, którzy chcą pomagać innym, reagować czynnie na potrzeby środowiska, inicjować działania.
w środowisku lokalnym, wspomagać różnorodnego typu inicjatywy charytatywne i kulturalne. - Koło Wolontariatu jest organizacją młodzieżową działającą na terenie szkoły pod nadzorem Dyrekcji, włączającą się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno- opiekuńczo- wychowawczą, prowadzoną przez szkołę i związane z nią organizacje samorządowe oraz pozarządowe.
III CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
- Zaangażowanie uczniów do świadomej, dobrowolnej i nieodpłatnej pomocy innym, zapoznanie z ideą wolontariatu.
- Rozwijanie wśród uczniów postaw otwartości i wrażliwości na potrzeby szkolnego i lokalnego środowiska.
- Tworzenie więzi między uczniami/nauczycielami a środowiskiem lokalnym oraz kształtowanie postaw prospołecznych.
- Umożliwienie młodym ludziom podejmowania działań na rzecz potrzebujących pomocy. Zwiększanie wrażliwości na cierpienie, na samotność, na choroby.
- Kształtowanie umiejętności działania zespołowego. Wspieranie inicjatyw młodzieżowych, działań edukacyjnych.
- Szkolne Koło Wolontariusza podejmuje działania na terenie szkoły (akcje wewnętrzne) oraz w środowisku lokalnym (akcje zewnętrzne).
- Rozwijanie pasji i zainteresowań uczniów.
- Nauka samorządności.
IV STRUKTURA SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU
- Szkolnym Klubem Wolontariatu opiekuje się Danuta Lenkowska oraz p. Kamil Krasowski
- W SKW pomoc swoją oferują inni nauczyciele, którzy wykazują taką chęć i dobrą wolę współpracy.
- Spotkania SKW odbywają się według potrzeb i zgodnie z harmonogramem pracy.
V ZASADY PRACY WOLONTARIUSZA
- Wolontariuszem może zostać każdy, kto pragnie służyć innym
- Członkiem Koła Wolontariatu są uczniowie respektujący zasady koła, po uprzednim przedstawieniu koordynatorowi koła pisemnej zgody rodziców na udział dziecka w działaniach wolontariatu
- Do działań poza terenem szkoły uprawnieni są uczniowie po przedstawieniu pisemnej zgody rodziców na udział w akcji lub wydarzeniu
- Działalność koła opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności
- Każdy członek koła systematycznie przychodzi na spotkania organizowane w szkole
- Każdy członek koła stara się aktywnie włączyć w działalność koła, zgłaszać własne propozycje i inicjatywy, wykorzystując swoje zdolności oraz doświadczenie
- Wolontariusz bierze udział w szkoleniach proponowanych przez szkolnego koordynatora wolontariatu,
- Wolontariusz ewidencjonuje swoje działania na karcie wolontariusza. Po wywiązaniu się z zadania zgłasza się do opiekuna wolontariatu do potwierdzenia. Jeśli zadania koordynował inny nauczyciel, należy jego poprosić o potwierdzenie udziału w akcji.
- W przypadku, kiedy uczeń nie wykaże zainteresowania pracą w Szkolnym Kole Wolontariatu lub też nie będzie przestrzegał zasad regulaminu, zostanie skreślony z listy wolontariuszy.
VI REKOMENDOWANE KRYTERIA PRZYZNANIA WPISU ZA WOLONTARIAT NA ŚWIADECTWIE UKOŃCZENIA SZKOŁY POSTAWOWEJ
- Uczeń może uzyskać trzy punkty w rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej za osiągnięcia w aktywności na rzecz innych ludzi pod warunkiem systematycznej pracy w ramach wolontariatu lub pracy na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego
- Wolontariusz otrzymuje zaświadczenie po przepracowaniu co najmniej 50 godzin podczas nauki w szkole podstawowej.
- Godziny sumują się z poszczególnych lat działalności, przy czym przyjmuje się minimum 10h w trakcie jednego roku szkolnego.
- Czas zaangażowania się w wolontariat powinien trwać nie mniej niż 2 lata szkolne.
- Rok 2023/2024 oraz 2024/2025 jest rokiem przejściowym. Uczniowie, którzy działają w wolontariacie tylko w klasie 8 powinni przepracować 20 godz. w ciągu roku szkolnego.
- W przypadku uczniów klasy 7, którzy wcześniej nie angażowali się wcześniej w wolontariat- co najmniej 20 godzin w klasie 7 i co najmniej 20 godzin w klasie 8 (łącznie 40 godzin w ostatnich dwóch latach nauki).
- W przypadku uczniów klasy 8, którzy nie angażowali się wcześniej w wolontariat - co najmniej 20 godzin.
Godziny wolontariatu realizowanego poza szkołą, udokumentowane odpowiednim zaświadczeniem, sumują się z wolontariatem w szkole.
- W wyjątkowych sytuacjach (np. długotrwała nieobecność ucznia, przeniesienie z innej szkoły, wybitne zaangażowanie) decyzję o przyznaniu wpisu na świadectwie ucznia podejmuje Dyrektor.
- Koordynatorzy Szkolnego Wolontariatu na podstawie przedstawionej Karty Wolontariusza oraz sprawozdania z działań w danym roku szkolnym ustala stopień zaangażowania wolontariusza i decyduje o wystawieniu zaświadczenia o aktywnym udziale w danym roku szkolnym w Wolontariacie. Wychowawca klasy na podstawie zaświadczenia oraz według obowiązującego prawa dokonuje wpisu na świadectwie (klasa 8).
VII PRACA WOLONTARIUSZA W SZKOLNYM KOLE WOLONTARIATU POLEGA NA:
- udzielaniu pomocy koleżeńskiej uczniom z problemami w nauce
- organizowaniu akcji charytatywnych na terenie szkoły
- organizacji imprez o charakterze kulturalnym i integracyjnym dla podopiecznych placówek z którymi współpracuje Koło Wolontariatu.
- współorganizowaniu zbiórek
- współpraca z Samorządem Szkolnym
- pomoc w bibliotece szkolnej w budynku głównym oraz w filii
- pomoc w świetlicy szkolnej (gry i zabawy, pomoc w odrabianiu lekcji, przedstawienia, czytanie książek)
- opieka nad grobem patrona szkoły gen Jakuba Jasińskiego oraz powstańca warszawskiego.
W/w plan działań może być modyfikowany w zależności od potrzeb. Szkolne Koło Wolontariatu będzie na bieżąco monitorować akcje, które będą wspomagać i wspierać najbardziej potrzebujących z organizacji lokalnych, ogólnopolskich jak i z całego świata.
VIII CECHY WOLONTARIUSZA
- optymizm i chęć do działania;
- motywacja do niesienia pomocy potrzebującym;
- umiejętność wygospodarowania wolnej chwili;
- odwaga, empatia i otwartość;
- odpowiedzialność, wrażliwość, systematyczność;
- kultura osobista.
IX KODEKS ETYCZNY WOLONTARIUSZA
- Być pewnym- zastanów się, dlaczego chcesz pomagać innym ludziom.
- Być przekonanym - nie oferuj swej pomocy, jeśli nie jesteś przekonany o wartości tego, co robisz.
- Być lojalnym - zgłaszaj sugestie, nie „uderzaj” w innych.
- Przestrzegać zasad - nie krytykuj rzeczy, których nie rozumiesz. Może okazać się, że mają swoje uzasadnienie.
- Mówić otwarcie - pytać o rzeczy, których nie rozumiesz. Nie pozwól, by tłumione wątpliwości i frustracje odciągnęły Cię od tego, co najważniejsze, bądź zmieniły w osobę stwarzającą problem.
- Chętnie uczyć się - rozszerzaj swoją wiedzę.
- Stale się rozwijać - staraj się wiedzieć jak najwięcej o Twojej organizacji i pracy.
- Nie sprzeciwiać się kontroli nad sobą - będziesz pracował lepiej i z większą satysfakcją, wykonując to, czego od Ciebie się oczekuje.
- Być osobą, na której można polegać - praca jest zobowiązaniem. Wykonaj to, co zgodziłeś się zrobić. Nie składaj obietnic, których nie jesteś w stanie spełnić.
- Działać w zespole - znajdź dla siebie miejsce w grupie. Samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.
X PRAWA I OBOWIĄZKI WOLONTARIUSZA I KOORDYNATORA WOLONTARIATU
- Prawa wolontariusza:
- wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw;
- wolontariusz ma prawo do podejmowania pracy w wymiarze nieutrudniającym nauki
- w szkole i pomocy w domu;
- wolontariusz ma prawo do wsparcia ze strony koordynatora, opiekuna lub innych pracowników Szkolnego Koła Wolontariatu;
- wolontariusz nie powinien wykonywać prac objętych polityką etatową, czyli zastępować pracownika;
- wolontariusz ma prawo do otrzymania pisemnego zaświadczenia o wykonywanej pracy;
- wolontariusz ma prawo być poinformowany o trudnościach, kosztach przejazdu związanych z wykonywaną pracą;
- nie wolno wywierać na wolontariusza presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami;
- członkowie wolontariatu poświęcają się dla innych, ale nie zapominają o sobie;
- każdy ma prawo przystąpić do Koła jak i od niego odejść uprzedzając odpowiednio wcześniej opiekunów SKW.
- Obowiązki wolontariusza:
- wolontariusz ma obowiązek systematycznie uczestniczyć w spotkaniach, szkoleniach, warsztatach i pracach SKW;
- wolontariusze są słowni i wywiązują się ze swoich obowiązków;
- wolontariusze nie otrzymują wynagrodzenia, ani żadnych świadczeń za swoją pomoc;
- członkowie wolontariatu starają się w szkole i poza nią zachowywać kulturalnie i być wzorem dla innych uczniów;
- wolontariusz ma obowiązek respektować zasady SKW takie, jak:
a) zasada osobistej pracy nad własnym rozwojem;
b) zasada zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy;
c) zasada troski o los słabszych;
d) zasada równości;
e) zasada prawdy, przyjaźni, życzliwości, szacunku.
- wolontariusz może zostać skreślony z listy wolontariuszy za niewywiązywanie się z powierzonych mu obowiązków.
- Zadania koordynatora:
- utrzymywanie stałego kontaktu z organizacjami i instytucjami, z którymi współpracuje wolontariat szkolny;
- tworzenie atmosfery zaufania i otwartości;
- dawanie poczucia bezpieczeństwa, które sprzyja dobrej współpracy;
- organizowanie spotkań organizacyjnych, mających na celu zapoznanie młodzieży z planowanymi działaniami oraz przydziałem obowiązków;
- przeprowadzanie rozmowy wyjaśniającej powody powstawania zaniedbań w czasie pracy wolontariuszy; - organizowanie wspólnie z wolontariuszami Dnia Wolontariusza - 5 grudnia;
XI FORMY NAGRADZANIA WOLONTARIUSZY
- Wpis do dziennika Librus
- Uznanie słowne.
- Pochwała Dyrektora szkoły na forum szkoły.
- Wręczenie dyplomu.
- Wpis na świadectwie ukończenia szkoły