"Ogarnij inżynierię"
Rok szkolny 2017/2018
W roku szkolnym 2017/2018 kontynuowaliśmy projekt edukacyjny "Ogarnij inżynierię". Udział w projekcie wzięli uczniowie klas - 5b i 5e oraz 4d i 4e. Wspierali ich nauczyciele: p. Aldona Kaszuba, p. Beata Muszyńska, p. Magdalena Lech, p. Małgorzata Dacewicz, p. Ewa Szymborska, p. Jurij Andrusejko, p. Paweł Prochowicz.
Dyplom Młodego Inżyniera zdobyli wszyscy uczniowie.
"Tajemnica zielonych dachów" dla klas IV
Od listopada 2016 r. uczniowie klasy 4b przystąpili do realizacji bezpłatnego, modułowego programu dla szkół podstawowych „Ogarnij Inżynierię”. Moduł dla klasy IV – „Tajemnice zielonych dachów” porusza aspekty związane ze składnikami pogody, uczy korzystania z narzędzi pomiarowych oraz pokazuje inżynieryjne rozwiązania dotyczące budowy ekologicznych osiedli.
Na zajęciach w ramach modułu, podczas poznawania różnych aspektów pogody, uczniowie stworzą własne termometry i skale pomiarowe. Skonstruują urządzenia do pomiaru wilgotności, a także wiatromierze i wiatrowskazy, służące do rejestrowania prędkości i kierunku wiatru. Dowiedzą się, czym są zielone dachy, jaki mają wpływ na klimat i środowisko, następnie stworzą budynki z tradycyjnymi i zielonymi dachami, by porównać ich właściwości. Technologia druku 3D jest wkomponowana w cały moduł.
Na zajęciach będą uczyć się kreatywnego rozwiązywania problemów, współpracy i pracy zespołowej – umiejętności niezbędnych, by odnieść sukces w dorosłym życiu. Staną się odkrywcami i konstruktorami. Poznają praktyczne zastosowanie pojęć i koncepcji naukowych.
Takie metody pracy sprawią, że uczniowie dużo bardziej angażują się w lekcje i są zmotywowani do uczenia się przedmiotów ścisłych i przyrodniczych.
Uczniowie klasy 4b z pełnym sukcesem zakończyli realizację projektu inżynieryjnego "Tajemnice zielonych dachów".
Uczniowie poznali składniki pogody oraz tworzyli przyrządy do ich badania: termometr, higrometr włosowy, wiatrowskaz i wiatromierze czaszowe i arkuszowe. Po zapoznaniu się z technologią druku 3D, budową i działaniem drukarki 3D, uczniowie projektowali i drukowali wiatrowskazy. Na zakończenie konstruowali makiety domów z różnymi dachami, w których badali temperaturę i wilgotność powietrza.
Podczas zdobywania swoich doświadczeń młodzi inżynierowie mogli liczyć na pomoc nauczycieli: p. Beaty Muszyńskiej, p. Magdaleny Lech, p. Ewy Szymborskiej, p. Barbary Koniecko, p. Liliany Jaworskiej, p. Małgorzaty Dacewicz.
"Energia i wiatr" dla klas V
W roku szkolnym 2016/2017 klasa 5c zakończyła projekt inżynieryjny "Energia i wiatr". Warsztaty dotyczyły różnych źródeł energii odnawialnej i nieodnawialnej, a w szczególności energii wiatrowej. Głównym zadaniem uczniów było zaprojektowanie, wydrukowanie na drukarce 3D łopat do turbin wiatrowych, a następnie testowanie ich funkcjonalności i wydajności.
W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klasy 5b i 5e przystąpili do projektu edukacyjnego „Ogarnij Inżynierię”, którego organizatorem jest Fundacja Katalyst Engineering. Program „Ogarnij Inżynierię” opiera się na idei STEM/STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Math), zakładającej łączenie przedmiotów szkolnych w trakcie realizacji jednego projektu. Program skierowany jest do uczniów szkół podstawowych. Pierwszy moduł to szereg zajęć dotyczący różnych form i źródeł energii, w szczególności energii wiatrowej dla uczniów klas V.
Projekt „Ogarnij Inżynierię” łączył wiedzę z zakresu przyrody, matematyki, informatyki, techniki z inżynierią i technologią druku 3D. Warsztaty z modułu „Energia i wiatr” dotyczyły różnych form i źródeł energii odnawialnej i nieodnawialnej, a w szczególności energii wiatrowej. Zajęcia realizowane w ramach tego pomysłu oparte były na projektowych i badawczych metodach pracy. W ramach modułu dzieci uczyły się rozwiązywać problemy metodą naukową – określały problemy, poszukiwały rozwiązań, planowały działania, realizując swój projekt, by następnie go przetestować i udoskonalić.